Jaaroverzicht 2017: Resultaten en Verwachtingen voor 2018

• Port of Zeebrugge

De roll-on/roll-off trafiek groeit 4,3 procent in 2017 tot een totaal volume van 14.962.878 ton.

De roro-ladingen op Scandinavië kennen net zoals vorig jaar een bijzonder grote groei, en noteren dit jaar een toename van maar liefst 23,5%. Vorig jaar lag het groeipercentage nog op 11,7 procent, dus de trafieken op deze regio hebben het afgelopen jaar een nog grotere sprong gemaakt.

De trafiek op het Verenigd Koninkrijk blijft, ondanks de Brexit beslissing, algemeen stabiel (+0,4%). De bestemmingen Teesport (+10,1) en Hull (+16,6%) zetten mooie resultaten neer. Er is verschuiving van RoRo naar LoLo in de dienst op Hull.

P&O Ferries noteerde een recordvolume op Tilbury, met ruim 185.000 vrachteenheden verscheept in 2017. (+4,9%)

De roro-ladingen op Ierland stijgen verder met 4,6%.

Binnen de sector van de roro is het volume behandelde nieuwe wagens 2 procent verder gestegen naar 2,83 miljoen wagens. De laatste maand van het jaar werd er voor het eerst een dalend cijfer genoteerd (4% minder wagens in december 2017 t.o.v. december 2016). Hier werkt wel een Brexit-effect (dalende verkoop). De haven beschouwt dit als een groeiwaarschuwing op nieuwe wagens met de UK na de Brexit. Niettemin zorgt 2017 nogmaals voor een recordaantal behandelde nieuwe wagens in Zeebrugge.

De containersector ziet in 2017 zowel in de deepsea als in de shortsea groeiende cijfers dankzij de NEU4-dienst van de Ocean Alliance (CMA CGM), de lolo-service van P&O Ferries naar Hull en de gecontaineriseerde kiwi’s die via Seatrade-schepen naar Zeebrugge kwamen. De opstart van de Cosco Shipping Ports Terminal in Zeebrugge gaf op het einde van het jaar nog een zetje aan de groei. De containers stijgen met 6,5 procent tot een volume van 15.379.359 ton. Het totaal in TEU bedraagt 1,5 miljoen (+8,7%).

Het volume vloeibare bulk daalt sterk (-31%) onder invloed van een forse daling in de LNG-volumes (-62%). In 2018 wordt geen verbetering verwacht in de volumes LNG. De hoge LNG-prijzen in Japan en Korea, gecombineerd met een sterk stijgende vraag naar LNG in China en Indië, zorgen ervoor dat het meeste LNG naar Azië getransporteerd wordt en weinig naar Europa.

De vaste bulk en het stukgoed ondervinden een punctuele schommeling. De resultaten van de beide sectoren waren de vorige jaren fiks omhoog geklommen door tijdelijke trafiekpieken en ondervinden daar nu de weerslag van. Globaal gezien blijven deze sectoren wel stabiel.

De vaste bulk in Zeebrugge daalt met -12 procent ten opzichte van het uitzonderlijke 2016 onder invloed van de verminderde hoeveelheid zand en grint die in de haven wordt behandeld, na het afronden van het A11-project.

In het stukgoed is er een daling van -11%. De verscheping van de grote volumes voor de opbouw van de gasinstallaties van het Yamal LNG-project zijn in de loop van 2017 afgerond. De kiwivolumes, die vroeger als stukgoed werden behandeld en nu in containers de haven binnenkomen, drukken ook op de cijfers in deze sector. Ook papierladingen worden steeds meer in SECU’s (Stora Enso Cargo Units) en op cassette verscheept, waardoor deze in de statistieken niet meer als stukgoed worden gerekend.

Zeebrugge heeft in 2017 één cruiseschip meer ontvangen dan in 2016. In december werden twee calls geannuleerd omwille van het stormweer en miste Zeebrugge op die manier nog een aanloop van de Queen Elisabeth en de Queen Victoria. In totaal hebben dit jaar 143 cruiseschepen aangelegd in de haven van Zeebrugge, goed voor  een record van 797.264 cruisepassagiersbewegingen, 7,3% meer dan vorig jaar. Voor het nieuwe cruisejaar staan voorlopig opnieuw 143 cruiseschepen geboekt.

Op 31 december 2017 telde Zeebrugge 2.080 erkende havenarbeiders (= effectieven + niet-effectieven). Zowel het aantal presterende havenarbeiders (1.798, +6,1%) als het aantal shiften  (347.884, + 1,5%) steeg naar een nieuw record. De toename van de voorbije jaren is een gevolg van de stijgende autotrafieken en de sterk presterende roll-on/roll-off diensten. Deze sectoren bevestigen daarmee hun arbeidsintensief karakter.

In het algemeen is er een grote groei in vacante jobs. Het aantal ontvangen vacatures voor de (Zee)Brugse regio bij VDAB steeg in 2017 met 3% ten opzichte van 2016. Er werden profielen gezocht van ongeschoolde arbeiders tot burgerlijk ingenieurs, en dit over alle sectoren heen. In september was er zelfs een piek tot 1.300 openstaande vacatures. In december 2017 waren er nog 896 openstaande vacatures.

In 2017 werd er een totaal tonnage van 37,12 miljoen ton behandeld.

Realisaties in 2017

Aan de C.Ro Ports terminal in het Brittanniadok werd een nieuwe steiger gebouwd en werden twee bestaande steigers aangepast. CLdN lanceerde in 2015 een groeistrategie en kondigde een grote expansie van de vloot aan. De vernieuwingen aan het Brittanniadok garanderen een vlotte bediening van de nieuwe, grotere schepen die de rederij inzet. MBZ wil zo tegemoetkomen aan de expansiestrategie van een belangrijke terminal in de Zeebrugse haven. Aan de groep C.Ro Ports werd vorig jaar tevens een bijkomende concessie aan de noordzijde van het Albert II-dok in Zeebrugge toegekend.

In 2017 kwam de uitgebreide terminal van P&O Ferries, de Westerhoofd Terminal, op kruissnelheid. De opening van de ‘Westerhoofd Terminal’ betekende voor P&O Ferries eind 2016 dubbel zo veel capaciteit en een betere spoorinfrastructuur. In december 2017 communiceerde P&O een recordlading voor de verbinding op Tilbury. Ook de nieuwe Zeebrugge-Hull cargodienst van P&O Ferries kende een vliegende start het afgelopen jaar. In de eerste zes maanden na de opstart van de nieuwe ‘freight only’ dienst tussen Zeebrugge en Hull in mei 2017, had P&O Ferries er in december al 15.000 units via vervoerd. Voor de dienst chartert P&O Ferries de 118 meter lange Elisabeth. Het schip wordt behandeld aan de kaai van de voormalige CHZ-terminal. Dit containerschip met een capaciteit van 5.000 ton maakt drie round trips per week tussen Zeebrugge en Hull, naast de reeds lang bestaande gecombineerde dienst passagiers/vracht tussen onze haven en de Humber. De P&O-terminal is zo een sterk groeiende hub op het Europese vasteland dankzij het uitgebreide roro, lolo en intermodale aanbod.

In de roro-sector is Zeebrugge al jaren een steeds sterker groeiende Scandinaviëhub. Swedish Orient Line (SOL) noteerde in 2017 recordvolumes op de route tussen Zeebrugge en Göteborg. Eind september 2017 lagen de volumes liefst 92% hoger dan op hetzelfde tijdstip het jaar ervoor. Tegenover 2015 is de trafiek meer dan verdrievoudigd.

PSA Zeebrugge, de terminal waar de trafieken voor onder andere Stora Enso via SOL worden verscheept, noemt 2017 een topjaar door de enorme volumes forest products    (2,2 miljoen ton in totaal) die er verscheept werden.

De rederij CLdN kondigde door een groeiend aantal boekingen ook een verhoging aan van de shortseadienst tussen Zeebrugge en Göteborg. Sinds 1 januari is er een vierde wekelijkse afvaart bijgekomen. Later worden op deze verbinding ook grotere (5.500 lijnmeter) nieuwbouw roro-schepen ingezet. De Zweedse rorodienst wordt behandeld op de nieuwe roroterminal van C.Ro Ports aan het Albert II-dok. Die terminal werd eind vorig jaar operationeel. De terminal operator nam er voor het vlot aanmeren van de nieuwbouw CLdN-schepen een nieuw ponton in gebruik. Behalve de Scandinaviëtrafieken ontvangt CLdN aan het Albert II-dok ook de dienst van en naar Dublin. De capaciteit van deze dienst werd in oktober in één klap verdubbeld door de inzet van de ‘Celine’, het grootste shortsea roroschip ter wereld met een capaciteit van 7.800 lijnmeter.

In 2017 werd de nieuwe kaaimuur en retourkaai aan de oostkant van het Zuidelijk Kanaaldok in gebruik genomen. De kaaimuur ontsluit een bijkomend 15 hectare groot deel van de Hanze Terminal van ICO.

De verdere verdieping van de zuidzijde van het Albert II-dok, waar de schepen voor Verbrugge Terminals en Cosco Shipping Ports worden behandeld, is afgewerkt. Hierdoor kan de volledige kaaimuur aan de zuidzijde van het Albert II-dok op 18 meter waterdiepte gebracht worden bij laag water.

ENGIE Zeebrugge, 's werelds eerste zeegaand LNG-bunkerschip, verleent sinds midden vorig jaar wekelijks zijn diensten aan de PCTC’s van UECC en is het eerste LNG-bunkerschip ter wereld dat regelmatig ship-to-ship bunkerdiensten levert. Deze projecten zorgen voor een groeiend aantal kleinschalige laadbeurten aan de LNG-terminal van Fluxys in Zeebrugge. In 2018 staan er zo een 25-tal kleinschalige laadbeurten gepland, een 5-tal meer dan in 2017.

In 2017 werden bestaande spoorverbindingen geoptimaliseerd en werden heel wat nieuwe spoorconnecties opgestart. Opvallend was natuurlijk de start van de China Europe Railway vanuit Heilongjiang (One Belt One Road) door Changjiu Logistics (4 tot 6 maal per week) met Volvo V60-wagens voor Europa. Ook werd een nieuwe spoordienst naar Nancy opgestart die van hieruit via Lyon gaat. Er werd ook een aansluiting gemaakt op het Green Xpress netwerk van Lineas. Drie terminals in Zeebrugge zijn daardoor 5 maal per week verbonden met Antwerpen. Omgekeerd bieden wij vanuit Zeebrugge de aansluiting naar diverse Europese bestemmingen. De Turkse logistieke operator Ekol startte een dienst die tweemaal per week naar Trieste gaat, met verdere connectie naar Turkije en Iran. Transmec breidde haar intermodaal netwerk uit met een verhoogde frequentie op de connecties via Zeebrugge. De verbinding Italië-VK via Zeebrugge werd versterkt van drie keer in de week naar dagelijks. Daarnaast startte Transmec in september een nieuwe treinroute naar Oradea (Roemenië). Hupac tenslotte, verbond Zeebrugge (C.Ro Ports) vijf maal per week met Novara in Noord-Italië.

In het kader van de hinterlandconnectiviteit en de efficiëntie van het goederenvervoer worden een aantal multimodale projecten gesteund door MBZ en de Vlaamse Overheid. De haven van Zeebrugge zal beter ontsloten worden naar het hinterland via een spoorverbinding met Dourges, een spoorverbinding voor containers naar het Transportcentrum LAR en een binnenvaartverbinding voor diepzeecontainers naar Wielsbeke. Ook zullen containers en auto’s die nu via de weg worden vervoerd tussen de havens van Gent en Zeebrugge worden overgezet naar de binnenvaart.

Als vijfde zeehaven in Europa lanceerde Port of Zeebrugge met behulp van Europese middelen in 2017 een ‘intermodale routeplanner’. Hiermee vinden havengebruikers de beste en snelste intermodale dienstverleners voor container- en ferry-/rorovervoer tussen meer dan 1.000 terminals in 50 landen. De planner bepaalt de optimale route uit ongeveer 16.000 directe terminalverbindingen die worden aangeboden door 150 intermodale dienstverleners (spoor, binnenvaart en shortsea), inclusief transporttijden en frequenties van verbindingen.

De constructie van het cruisegebouw (ABC-gebouw) bereikte in november het hoogste punt. De ruwbouw- en betonwerken werden afgerond. Ter gelegenheid van het bereiken van het hoogste punt van de constructie werd een meiboom geplaatst in aanwezigheid van Artes, MBZ en Stad Brugge. Het project van het cruisegebouw is een gezamenlijke investering van Artes en MBZ. Het cruisegebouw wordt nog operationeel in de eerste helft van 2018.

Het Brugse transportbedrijf en logistieke dienstverlener NDQ vestigde zich in de Maritieme Logistieke Zone in Zeebrugge.  NDQ verzorgt internationaal transport tussen het continent (vnl. Benelux, DE, FR, CH) en Engeland. NDQ investeerde in 850m² kantoorruimte en een logistiek magazijn van 3.000m².

Depre Storage & Handling startte voor de uitbreiding van de opslagcapaciteit aan de bouw van een nieuwe loods

Zaterdag 26 augustus werd de A11 officieel ingehuldigd. De 12 kilometer lange autosnelweg zorgt voor een vlottere verbinding van twee belangrijke verkeersaders: de N31 in Brugge en de N49 in Knokke-Heist. De A11 en de rechtstreekse aansluiting op ons hinterland is een belangrijke verwezenlijking voor al onze bedrijven, die voor welvaart en toegevoegde waarde zorgen.

Te verwachten in 2018

In het Zuidelijk Kanaaldok zijn de werken voor het verlengen van de Bastenakenkade opgestart; een 1.071 meter lange nieuwe kaaimuur.

De werken voor de bouw van een nieuwe kaaimuur met een lengte van 110 meter aan de oostzijde van het Groot Handelsdok werden in 2017 opgestart.

De werken voor de bouw van 900 meter kaaimuur aan de oostoever van het Boudewijnkanaal en een verbreding van het kanaal zelf, zullen worden aangevat in 2018.

In 2018 wordt gestart aan de bouw van een tweede brug over de Elizabethlaan, die een verbetering van de toegang tot het Brittanniadok zal betekenen.

De verlenging van de kaaimuur aan de noordzijde van het Albert II-dok met 210 meter zal opgestart worden in 2018.

Nog voor de zomer van 2018 zal het cruisegebouw met alle nieuwe faciliteiten voor de cruisepassagiers geopend worden.

Bridgestone, Tropicana en ICO Zeebrugge hebben plannen om nieuwe windturbines te plaatsen op hun terminals.

De Maritieme Logistieke Zone wordt verder ontwikkeld om net zoals afgelopen jaar nieuwe vestigingen aan te trekken.

De Fluxys-terminal in Zeebrugge maakt zich klaar voor de eerste LNG-transhipments in 2018. Conform het contract tussen Fluxys LNG en Yamal LNG, zal Zeebrugge vanaf 2019 tot 107 transshipmentoperaties per jaar uitvoeren. Dankzij de bestaande steigerinfrastructuur is Zeebrugge echter dit jaar al klaar om LNG over te slaan van de ene naar de andere LNG-carrier. Afhankelijk van de snelheid van de opstart van de LNG-productie in Yamal, sluit Fluxys niet uit dat er reeds in 2018 in Zeebrugge een klein aantal "vervroegde"  overslagoperaties zouden worden uitgevoerd.

Het havenbestuur en APZI zijn bezig met het ontwikkelen van een app voor gebruikers van de Havenbus, die werknemers van en naar moeilijk bereikbare bedrijven in de haven voert. Deze app zou het mogelijk maken voor deze werknemers om via een login een reservatie te maken op de havenbus. Het geautomatiseerde systeem zal ook een betalingssysteem omvatten, waardoor het verschuldigde bedrag meteen kan aangerekend worden ofwel via de werknemer of eventueel de werkgever indien die zich daartoe engageert. De app zal klaar zijn nog in de eerste helft van 2018.

Op 21 mei 2015 vond het congres “Brugge, Havenstad in Europa” plaats. Het congres werd opgebouwd rond vier thema’s: Port-City, Port-Area, Port-Cooperation, Port-Flows. Op basis van die thema’s werden de beleidsdoelstellingen 2015-2020 uitgewerkt. Op 17 mei 2018 willen we hier een vervolg aan geven. De “Summit of Bruges” wil verder bouwen op de conclusies die in 2015 getrokken werden, met vooral aandacht voor de actuele evoluties in de omgeving die deze conclusies beïnvloeden. De focus zal daarom gelegd worden op innovatie in de haven en de regio.

Tijdens de Summit of Bruges zullen we kort terugblikken op wat er de afgelopen drie jaar gerealiseerd werd, maar willen we vooral ook vooruit kijken: wat moeten/kunnen we doen om klaar te zijn voor de toekomst; digitalisering, duurzaamheid en technologische vernieuwing staan centraal.

Vijf ambities voor 2018

2018 belooft op vele vlakken een boeiend jaar te zijn, wij selecteren op hoofdlijnen een 5-tal ijzers die in het vuur liggen voor 2018:

1. Containerdoorstart Cosco Shipping, CSP Zeebrugge Terminal (One Belt One Road COSCO 22/01/2018)
  2. Ontwikkeling dataplatform Rx/Seaport Brexit-proof port
  3. Besluit Vlaamse regering aangaande nieuwe zeesluis
  4. Bijna 1.000 vacatures – samenwerking onderwijs inzake opleiding nieuwe profielen (Brexit)
  5. Inzetten op intermodaliteit (spoor, binnenvaart,…)

1.        Doorstart in containerbehandeling

Vorig jaar nam COSCO Shipping Ports de APM Terminals Zeebrugge over. De ambitie van de topgroep in de haven is een sterk signaal voor Zeebrugge, via deze transfer van aandelen plaatst de haven zich opnieuw op de internationale containerkaart.  De terminaloperator met sterke link en gemeenschappelijke strategie met  de Chinese rederij COSCO Shipping Lines en de Ocean Alliance is een opportuniteit om containertrafiek en verbonden logistiek naar Zeebrugge te brengen.

2.        Zeebrugge Brexit-proof

De haven van Zeebrugge wacht niet op het resultaat van de Brexit-onderhandelingen om verder te gaan met haar voorbereidingen. Wij zullen klaar zijn voor om het even welk Brexit-scenario. MBZ zet dit jaar, samen met de private havengemeenschap, de ontwikkeling van het dataplatform RX/Seaport verder. Door alle datastromen te digitaliseren, relevante data te bundelen en bestaande systemen met elkaar te verbinden wordt de logistieke keten efficiënter. Zo zullen, ook na de Brexit, wachttijden vermeden en douaneformaliteiten vereenvoudigd worden. Op die manier worden we als haven Brexit-proof en verzekeren we onze rol als belangrijke hub in de UK – EU logistiek.

De digitalisering vormt een belangrijk thema tijdens het havencongres “Summit of Bruges” in mei dit jaar. Het congres moet een antwoord bieden op de vele uitdagingen die op ons af komen. Naast digitalisering, zijn ook technologische ontwikkelingen, duurzaamheid en menselijk kapitaal belangrijke topics.

3.        Nieuwe zeesluis

We verwachten dat dit jaar de knoop wordt doorhakt wat betreft de locatie en de bouw van de nieuwe zeesluis. Ik hoef u de details niet meer toe te lichten, het is ondertussen een welgekend gegeven dat de nieuwe zeesluis absoluut noodzakelijk is. De achterhaven is een bron van tewerkstelling en het is dus hoog tijd dat we verder kunnen in dit dossier. Een locatiebeslissing, gecombineerd met de nodige financiële garantie  zal de  onzekerheid wegnemen en de verdere ontwikkeling van haven, havenbedrijven en regio mogelijk maken.

4.        De invulling van de werkgelegenheid

In de Zeebrugse regio zijn nu meer dan 1000 vacatures. Om die uitdaging het hoofd te bieden, zetten we dit jaar in op de samenwerking met de verschillende onderwijsinstellingen. Door samen te werken met het hoger, het secundair en het volwassen onderwijs willen we opleidingen afstemmen op de vraag van bedrijven en tijdig de juiste profielen beschikbaar hebben. Dit is ook belangrijk voor de expertise die we willen opbouwen voor de Brexit.

5.        Inzetten op intermodaliteit

Met de afwerking van de A11 is de haven een stuk beter ontsloten voor het wegverkeer. We verwachten vooruitgang in het project Stadsvaart, ter verbetering van de doortocht Brugge. De versoepeling van de wetgeving rond estuaire vaart moet dit jaar afgerond worden, zodat ook via de zee meer binnenvaartschepen het traject Zeebrugge-Westerschelde kunnen afleggen.

De sterkste intermodaliteit troef komt van ons spoornetwerk, dat  werd vorig jaar sterk uitgebreid (de China Europe Railway in het kader van OBOR, Nancy/Lyon, Novara, de aansluiting op Green Xpress netwerk van Lineas en de Ekol-dienst naar Trieste). Dit jaar kijken we uiteraard verder en zoeken we nieuwe bestemmingen en nieuwe types lading. We willen ons tevens integreren in de Baltic corridor en onderzoeken andere OBOR-projecten.

Het intermodale aanbod met zowel directe als indirecte verbindingen, raadpleegbaar via de nieuwe intermodale routeplanner  zal in 2018 dus opnieuw verder uitgebreid worden.

Het belooft alvast een interessant en veelzijdig verhaal te worden, samen met al onze bedrijven.

Deel
Schrijf in op onze nieuwsbrief
en blijf altijd op de hoogte