Activiteiten

containers Zeebrugge

Voorhaven Zeebrugge

Dankzij de moderne infrastructuur, ontworpen voor de optimale behandeling van de nieuwste en grootste roro- en containerschepen, en de uitstekende weg- en  spoorverbindingen,  is  de diepwaterhaven  vandaag een polyvalent transportcentrum   geworden.

De zeehaven van Brugge is de belangrijkste continentale roro-haven voor niet-begeleid vrachtvervoer en de grootste autohaven ter wereld. De haven biedt ruim 20 dagelijkse roro-diensten, vooral naar het VK, maar ook naar Scandinavië en Zuid-Europa. 

Pierre Vandamme sluis autohaven Zeebrugge

Maritiem kruispunt en logistiek platform

De haven van Zeebrugge is als gevolg van de grote havenuitbouw sedert 1985 geleidelijk uitgegroeid tot een middelgrote haven  in de Hamburg-Le Havre range.  Dankzij de moderne infrastructuur, ontworpen voor de optimale behandeling van de nieuwste en grootste roro- en containerschepen, en de uitstekende weg- en  spoorverbindingen,  is  de diepwaterhaven  vandaag een polyvalent transportcentrum   geworden.
In 2017 bedroeg de goederenoverslag in de haven van Zeebrugge 37,1 miljoen ton. Zowat driekwart daarvan zijn eenheidsladingen (trailers of containers) die met ro/ro- of containerschepen wordt verscheept.
 

2XL
LNG fluxys

Elk jaar ontvangt Zeebrugge bijna 10.000 schepen, 2,8 miljoen nieuwe auto's, 1,2 miljoen vrachtwagens en worden meer dan 1,5 miljoen TEU (20-voet containers) behandeld. Daarmee is Zeebrugge de belangrijkste continentale roro-haven voor niet-begeleid vervoer en de grootste autohaven ter wereld. Zeebrugge biedt ruim 25 dagelijkse roro-diensten, vooral naar het VK, maar ook naar Scandinavië en Zuid-Europa. Voor de mondiale autotrafiek is Zeebrugge een cruciaal knooppunt.
Het grote gamma regelmatige lijndiensten per schip, langs het spoor of met binnenvaartschepen samen met de strategische ligging overtuigen steeds meer bedrijven om hun Europese distributie vanuit de kusthaven te organiseren. Frappante voorbeelden zijn de autoterminal van Toyota, de bottelarij Tropicana, het distributiecentrum van bandenproducent Bridgestone en de papierterminal van StoraEnso.  In de transportzone organiseren heel wat bedrijven de distributie en dagelijkse transporten naar het V.K. voor hun industriële klanten.
 

Zeebrugge behandelt eveneens grote volumes breakbulkladingen (vooral fruit en papierpulp) en bulk (bouwmaterialen, agrobulk, bunkermateriaal en melasse). Ook voor de energievoorziening is de haven van vitaal belang met de aardgasterminals van Fluxys, Gassco en Interconnector.
Door de onmiddellijke nabijheid van Brugge is Zeebrugge bovendien uitgegroeid tot een belangrijke passagiershaven, die jaarlijks zowat 1.000.000 passagiers verwelkomt op de dagelijkse ferry’s naar Hull of aan boord van een luxueus cruiseschip.
Voor de toekomst ligt de focus op het aantrekken van bijkomende containertrafieken en distributievestigingen.  Een nieuwe zeesluis (SHIP)  en het optimaliseren van de maritieme toegang en de hinterlandverbindingen staan ook hoog op de agenda.
 

Video
Port of Zeebrugge movie
haven van zeebrugge
cruise Zeebrugge